Importanța posturilor de yoga

Importanța posturilor de yoga

Unii oameni subestimează asanele din yoga iar alții le supraestimează, așa că haideți să le restabilim adevărata valoare în cursul evoluției noastre spirituale. Pentru mulți oameni, yoga înseamnă doar asane, în timp ce yoghinii și liderii spirituali spun că disciplina fizică a asanelor nu este deloc necesară pentru a atinge realizarea sinelui. Amândouă aceste păreri sunt extreme, deoarece asanele nu sunt nici absolut necesare, dar nici nenecesare.

Dacă un practicant jnana yoga crede că doar prin cunoașterea scripturilor va atinge cunoașterea sinelui, greșește. În același fel, dacă un practicant raja yoga neglijează corpul și depinde doar de puterea meditației, nu-și poate atinge scopul, deoarece sadhana sa va fi întreruptă de boală. Un practicant bhakti yoga este întotdeauna prea încrezător în puterea emoțiilor sale, devoțiunii sale și a renunțării sale și crede că poate forța divinitatea să-l binecuvânteze cu darshan. Un practicant hatha yoga crede că dacă totul este în interiorul său, îl va atinge prin disciplina fizică a organelor, mușchilor, nervilor și țesuturilor voluntare și involuntare, a organelor exterioare și interioare.

Aceste patru puncte de vedere, fiind bazate pe lipsa experienței și pe păreri ale persoanelor neautorizate nu sunt eliberate de prejudecăți și noțiuni greșite, iar jnana yoga, bhakti yoga, raja yoga și karma yoga nu sunt patru căi diferite. Ele sunt ca patru cercuri ce se întrepătrund și se suprapun și o parte a fiecărui cerc formează o parte a celorlalte trei cercuri. Toți căutătorii spirituali, indiferent dacă urmează calea bhakti, jnana, karma sau hatha yoga, trebuie să practice și asane. Asanele din yoga nu sunt menite doar celor ce practică karma yoga sau hatha yoga, așa cum sunt înclinați oamenii să creadă. Nevoile tuturor oamenilor sunt mai mult sau mai puțin asemănătoare și este necesar să se facă doar câteva mici variații cantitative și calitative pentru a se potrivi obiceiurilor și eredității fiecăruia.

De ce sunt esențiale asanele

Digestia celor care stau ore lungi în posturi de meditație sau a celor ce practică shastra sadhana pentru o perioada de timp considerabil de lungă, devine la un moment dat slabă. Datorită sadhanei intensive, metabolismul corpului scade și toate țesuturile, nervii și mușchii, toate activitățile organismului funcționează la o viteză așa de joasă, încât după câțiva ani corpul devine sensibil la boli. Doar dacă corpul este complet eliberat de boli și curat pot fi realizate meditații avansate. Corpul unei persoane trebuie să vibreze și să pulseze de sănătate divină ce la rândul ei generează gânduri frumoase.

O persoană contorsionată, voluminoasă și corpolentă nu poate pretinde că este un model de sănătate mentală și fizică perfectă. Un corp ideal ar trebui să fie subțire, suplu și puternic. Mintea ar trebui să fie permanent plină de beatitudine și bucurie. Acest psihic se poate atinge doar dacă cei 72,000 de nervi din corp sunt purificați complet prin exercițiile din yoga. Asanele sunt benefice în multe alte feluri, deoarece ele afectează și controlează funcțiile glandelor și nervilor, fac corpul flexibil și ajută la păstrarea coloanei vertebrale în bune condiții de sănătate. Sănătatea coloanei vertebrale este foarte importantă, deoarece reprezintă locul în care rezidă și se mișcă ascendent sushumna nadi. Într-adevăr, asanele din yoga bătătoresc drumul pentru o sadhana mai înaltă. Corpul și mintea unei persoane trebuie să fie perfect controlate. Prin practica unor asane simple o persoană se poate păstra sănătoasă.

Exerciții integrale

Asanele sunt exerciții din yoga menite să păstreze atât corpul, cât și mintea sănătoase. Dacă corpul nu este sănătos, nici mintea nu va fi sănătoasă; iar dacă mintea nu este sănătoasă, nici gândurile nu vor fi sănătoase. Nu este necesar să subliniem necesitatea întreținerii în lumea prezentă a unor gânduri sănătoase și a unei imagini despre sine senine și sănătoase. Asanele îmbunătățesc personalitatea integrală, însă prima realizare a practicilor yoga este obținerea unei sănătăți perfecte. Pentru a obține aceasta, este esențială practicarea regulată a asanelor. La început, o persoană ar trebui să practice asane doar 10 până la 15 minute zilnic.

Putem numi asane acele exerciții subtile ce au grijă de dezvoltarea externă și internă a personalității umane. Sistemul digestiv, sistemul respirator, coloana vertebrală, toți nervii subtili și glandele inactive încep să funcționeze normal și în ordine. Așa cum mâncarea este necesară pentru hrănirea corpului și pentru generarea energiei, anumite exerciții sunt necesare pentru funcționarea sănătoasă a mușchilor, oaselor, încheieturilor, a tuturor centrilor nervoși și așa mai departe.

Asanele, primul pas către yoga

Practica zilnică a asanelor reduce tensiunile musculare și nervoase, rectifică și îmbunătățește sistemul digestiv, îndepărtează letargia și lenea și păstrează persoana activă și eficientă pe tot parcursul zilei. Când corpul și mintea sunt ușoare și eliberate de tensiuni, o persoană poate face mai multă muncă mentală și fizică. Asanele protejează împotriva tulburărilor interne ale corpului și asigură putere și sănătate. Sunt asane specifice ce ajută ficatul, digestia, diferitele boli sangvine și chiar vindecă bolile asociate lor.

În zilele noastre, multe boli sunt de natură psihosomatice, fiind un rezultat al lipsei de coordonare dintre corp și minte. Părerea yoghinilor și a multor psihanaliști este că tulburările mentale ca nevrozele, neurastenia, insomnia, etc. sunt tratate cu succes cu ajutorul asanelor. Dacă este practicată o anume combinație de asane, va fi prevenită îmbătrânirea corpului și a minții, vă va păstra tineri și vă va oferi un echilibru mental și fizic complet.

Oamenii de pretutindeni trebuie să facă față tensiunilor în toate aspectele vieții, deoarece lumea este plină de tensiuni. Dar terapia yoga, în care asanele sunt practica principală, păstrează corpul și mintea în armonie, coordonate. Împreună cu o sănătate fizică foarte bună, este la fel de important să avem și echilibru mental perfect și stabilitate, iar acestea sunt rezultatul natural al practicării asanelor. Practicile yoga corectează foarte repede problemele mentale precum furia, agitația mentală, depresia, sentimentul de insatisfacție și alte complexe mentale. Yoga este un proces gradual ce poate fi grăbit prin practică regulată. Practica yoga a avut rezultate pozitive pentru milioane de oameni, iar acesta este secretul din spatele continuității și popularității acesteia în ciuda schimbărilor istorice majore din ultimele sute de ani.

Istoria Yoga

În conformitate cu istoria yoga, așa cum este menționat în vechile scripturi, Shiva este considerat a fi primul întemeietor al științei yoga, așa că îl putem numi Adi Guru al științei yoga. Primul său discipol a fost soția sa, Parvati. În conformitate cu mitologia, într-o zi Shiva o învăța yoga pe Parvati, lângă malul unui râu. Nu mai era nimeni în preajmă, doar un pește asculta cu interes deosebit. Parvati a văzut peștele și a fost foarte bucuroasă că un animal al apei, arată așa un interes viu pentru filozofia yoga. Ea s-a rugat lui Shiva să transforme peștele într-o ființă umană. Așa că, același pește, a renăscut om și a devenit faimos în istoria yoga sub numele de Mastyendranath, fiind primul dintre yoghinii Natha, ce a răspândit yoga printre discipolii săi. Yoghinul Mastyendranath obișnuia să stea în meditație într-o anume postură, ce a devenit faimoasă sub denumirea de mastyendrasana.

Mastyendrasana întărește ficatul, rinichii și coloana vertebrală și eliberează tensiunile musculare și nervoase. Răsucirea ușoară a întregului corp și a coloanei vertebrale umple corpul cu o nouă energie. Această asană poate fi denumită și postura răsucirii coloanei. În practica asanelor, o persoană ar trebui să se concentreze mai mult pe exercițiile pentru coloană și pe acelea menite centrilor nervoși inactivi, ce nu sunt exersați prin nici un alt exercițiu fizic sau asană.

8,400,000 de asane

Există foarte multe asane, dar doar 84 sunt mai importante. În scripturi se spune că sunt 84 lakh (8,400,000) asane, atât de multe cât numărul creaturilor al căror suflet individual a evoluat devenind ființe umane. Totuși, nu toate acestea sunt disponibile în cărți, deși sunt referințe în scripturi pentru câteva sute de asane.

În general, asanele sunt denumite după diferite animale sau creaturi, precum makarasana, postura crocodilului; kukkutasana, postura cocoșului; mayurasana, postura păunului; bakasana, postura caprei; garudasana, postura vulturului; matsyasana, postura pestelui; bhujangasana, postura șarpelui; shalabhasana, postura lăcustei; kurmasana, postura țestoasei și așa mai departe. Unele asane sunt foarte dificil de practicat și altele sunt foarte ușor de practicat, dar fiecare asana are propriile ei beneficii. Cele mai ușoare și elementare asane sunt benefice tuturor, indiferent de vârstă, chiar și copii pot practica asane sub îndrumarea unui profesor cu experiență.

Cel mai bun moment pentru practicarea asanelor este dimineața, după duș și înainte de micul dejun. Și după amiaza se pot practica asane, dar doar pe stomacul gol. Jocurile și sporturile ajută de asemenea la întărirea corpului și dau forță mușchilor, dar asanele au beneficii speciale pe care celelalte exerciții nu le pot oferi. Sporturile și celelalte exerciții solicită foarte mult timp, un spațiu mai mare, precum și alte accesorii, pe când asanele din yoga nu necesită aceste lucruri suplimentare și se pot face în foarte puțin timp.

Ai grijă de mintea ta

Deseori, letargia mentală nu permite unei persoane să învețe și să practice asane. Mintea este foarte rapidă în a găsi o scuză și în a o justifica prin intermediul scripturilor. Doar o minte deschisă, fără prejudecăți și curată poate asculta învățăturile ce au în spate motive pure și să realizeze existența conștiinței pure. Toate prejudecățile despre asane trebuie să fie spulberate și încrederea în ele trebuie refăcută prin practicarea lor. Pentru a face corpul și mintea active și energice, trebuie să li se dea importanță asanelor în cadrul vieții zilnice. Un stadiu superior, mai presus de limitările corpului și ale minții, poate fi atins de practicanții yoga, însă doar după ce aceștia și-au însușit beneficiile asanelor.

Swami Satyananda Saraswati
Discurs ținut la Fourth International Yoga Convention, Gondia, Noiembrie, 1967, editat pentru prima dată în YOGA, Vol. 6, No. 7, 1968

Dacă ți-a plăcut acest articol, recomandă-l prietenilor tăi.Share on Facebook0Email this to someone