Sistemul Satyanada Yoga se bazează pe textele clasice de tantra, yoga, samkhya și vedanta. Totuși, cu toate că a menținut această bază clasică, Satyananda Yoga evoluează și se dezvoltă constant.

Satyananda Yoga propune o prezentare sistematică și cuprinzătoare a practicilor clasice, cu scopul de a adresa nevoile și nejunsurile vieții moderne.

Astăzi, contribuțiile lui Sri Swami Satyananda se regăsesc în toate ramurile yoga.

1. Hatha Yoga

Swami Satyananda a realizat o clasificare completă a asanelor, menționând pentru fiecare practică beneficiile și contraindicațiile corespunzătoare, pentru a asigura practicantului de yoga un progres sigur, secvențial și sistematic. Cartea sa, “Asana, Pranayama, Mudra Bandha”, rămâne o lucrare de bază despre hatha yoga.

Dornic de a face hatha yoga disponibilă tuturor, dar recunoscând predominanța corpului rigid, a minții stresate și a energiilor stagnante ale oamenilor din societatea modernă, Swami Satyananda a pus accentul pe seriile de pawanmuktasana ca un sistem de practici pregătitoare înainte de a trece la practicile cu un grad superior de dificultate. Seriile de pawanmuktasana anti-reumatice se concentrează pe încheieturile din întregul corp, activând, distribuind energia și îndepărtând toxinele. Seriile digestive reglează dezechilibrul din zona abdominală, facilitează o digestie bună și energizează corpul. Cea de-a treia serie, shakti-bandha, îndepărtează blocajele de la nivel energetic, permițând un flux abundent și liber al pranei în corp.

În Satyananda Yoga toate tehnicile de pranayama au fost clasificate și prezentate secvențial. Practicile sunt descrise cu acuratețe, în concordanță cu efectele și utilitatea lor, indiferent dacă au un efect de încălzire, răcire sau echilibrare. Swami Satyananda a fost primul care a predat pranayama într-un mod deschis și public, iar practicile secvențiale care sunt disponibile astăzi peste tot în lume sunt învățăturile sale. Tehnicile de mudras și bandhas au fost, de asemena, explicate de către el în detaliu științific și sunt valabile și astăzi, predate în stadii simple și progresive. De asemenea, el a fost primul care a descris în mod deschis procesul, caracteristicile și tehnicile de prana vidya. Aceste practici avansate au fost predate foarte rar și niciodată descrise într-o carte până la “€œPrana Vidya”, publicată de Bihar School of Yoga.

Importanța dată conștientizării dimensiunilor subtile și spirituale ale oricărei practici din sistemul Satyanada Yoga este unică.

“Chiar și cele mai elementare practici de asana și pranyama nu ar trebui niciodată privite ca manipulări mecanice ale corpului și ale respirației. Fiecare practică de yoga are o dimensiune fizică, psihologică și spirituală.”

2. Raja yoga

Swami Satyananda a definit conceptul și a explicat întregul sistem de pratyahara, aplicabilitatea și tehnicile sale. El a definit stadiile tehnicii antar mouna și a demarcat un sistem complet pentru dezvoltarea conștientizării și atingerea stării de pratyahara.

Swami Satyananda a adus o contribuție fără precedent umanității combinând practici tantrice străvechi cu experiența sa și cu o înțelegere a nevoilor timpurilor moderne, aducând în prim plan tehnica de yoga nidra. Fiind o metodă sistematică de inducere a unei relaxări complete la nivel fizic, mental și emoțional, yoga nidra este cunoscută astăzi în fiecare colț de lume ca o modalitate simplă și utilă de inducere a păcii, atât la nivel fizic cât și mental. De asemenea, este și unul dintre cele mai bune ajutoare pentru retragerea simțurilor.

Swami Satyananda spune:

„În yoga nidra experimentăm o stare de armonie între corp, creier și minte. În acel moment, barierele și blocajele inconștiente ale personalității, care există datorită negativității noastre, sunt îndepărtate și puterea vindecătoare a minții începe să se manifeste”.

3. Kriya și kundalini yoga

Swami Satyananda a fost capabil să extragă esența kriya yoga din textele tantrice, să descifreze și să explice sistemul ca o metodă simplă și practică de „trezire”. Acordând o meticuloasă atenție detaliilor, a integrat învățăturile ezoterice de tantra într-o practică sistematică și secvențială, făcându-le accesibile aspirantului obișnuit.

Îndepărtând vălul de secretizare din jurul practicilor, Swami Satyananda a realizat un curs de kriya yoga prin corespondență. Swami Satyananda a fost cel care a făcut legătura dintre conceptele yoghine și corp, a explicat relația dintre chakre, nadi-uri, glandele endocrine, sistemele corpului, stările mentale și emoționale corespunzătoare. El a fost încă o dată revoluționar prin detalierea și predarea sistematică a secvențelor și practicilor de kundalini yoga ce duc la trezirea centrilor energetici într-o manieră controlată și sigură.

Bhakti yoga a fost descrisă ca o metodă de purificare, canalizare și valorificare a energiei emoționale. Jnana yoga a fost făcută ușor de utilizat în viața zilnică prin practici simple precum ținerea unui jurnal spiritual. Pe lângă alte practici, karma yoga a fost predată ca o metodă de integrare a propriilor acțiuni din rutina zilnică intr-o sadhana spirituală care poate fi aplicată în viața de zi cu zi.

4. Cercetare

Experimentarea și cercetarea sunt o marcă a tradiției Satyananda Yoga. La sfârșitul anilor 1970, Swami Satyananda a început cercetarea beneficiilor practicilor yoga asupra corpului și minții umane. El a spus:

„Știința yoga are un foarte mare potențial fizic și psihologic. Efectul tehnicilor yoga asupra psihologiei umane este un domeniu atrăgător de cercetare pentru psihologii și cercetătorii științifici contemporani”.

Până în prezent, diverse investigații au fost făcute asupra randamentului practicilor yoga în legătură cu astmul, hipertensiunea, diabetul, graviditatea, precum și efectul diferitelor posturi de yoga asupra sistemului endocrin și a organelor corpului. Au fost realizate cu succes diverse experimente în legătură cu efectul practicilor yoga asupra bolilor de inimă. S-au emis concluzii favorabile în legătură cu stimularea producerii de insulină în corpul diabeticilor.

A fost studiat efectul practicilor de hatha yoga asupra problemelor mentale, psihologice și emoționale. S-au realizat studii asupra influenței exercițiilor de pranayama asupra hipotalamusului și a sistemului nervos. Valoarea practicilor de meditație, kirtan, japa, yoga nidra au fost studiate și s-a stabilit efectul lor pozitiv asupra undelor alpha ale creierului.

Dezvoltarea yoga în epoca modernă este un rezultat al efortului, intuiției și viziunii lui Swami Satyananda.

În cuvintele succesorului său spiritual, Swami Niranjanananda,

„Swami Satyananda a dat yogăi o nouă viață, o nouă naștere. El a reînviat yoga, altfel ar fi fost pierdută. Astfel, Swami Satyananda este Patanjali al zilelor noastre”.